الماس و خواص آن ( Diamond )

الماس و خواص آن ( Diamond )

الماس  ( Diamond )

سختی : 10    وزن مخصوص : 3/52       شکست نور : 2/42

نام الماس از کلمه یونانی (( آداماس )) به معنای تغییر ناپذیر ( فناناپذیر ) گرفته شده است بلور الماس در عمق نسبتا زیاد زمین یعنی حدود هشتاد کیلومتری و یا بیش تر و در حرارتی معادل 1100 الی 1300 درجه سانتی گراد تحت فشار بسیار زیاد قشر سنگ های انباشته شده به وجود می آید . الماس تنها سنگ قیمتی است که تک عنصری بوده و به شکل ترکیبی نیست و تنها از کربن خالص تشکیل شده است وکربن اساس تمامی ساختارهای زنده در روی زمین است . طبیعت الماس سرد و خشک است و آن را جز با سرب نمی توان شکست.

خواص اپتیکی الماس استثنایی است و به دلیل شدت تلالو و پراکندگی نور که در نتیجه میزان بالای شکست نور در برلیان به وجود می اید .  از قدیم با عنوان (( سلطان نگین های جواهر )) شناخته شده است معمولا الماس در برابر مواد شیمیایی عکس العمل نشان می دهد هم چنین در هنگام حرارت دادن آن باید دقت کرد چون حرارت زیاد باعث ایجاد شکل ها و نقوش بر روی بعضی از صفحات برلیان می شود .

یکی دیگر از ویژگی های الماس طبیعی آن است که اشعه x   از آن عبور نمی کند و منعکس می شود همچنین جدا سازی و طبقه بندی الماس با استفاده از خاصیت پدیده فلورسانس آن ها هنگام عبور اشعه x از آن ها صورت می گیرد از دیگر ویژگی های منحصر به فرد الماس می توان به وزن مخصوص آن شاره کرد که بر خلاف سایر کانی ها همیشه ثابت است.

حداکثر بیست درصد الماس استخراج شده از معادن برای تهیه جواهرات مناسب است و از بقیه در صنعت مخصوصا شیشه بری ,  حفاری و دستگاه های برنده و تراش استفاده می کنند.

چهار عامل مهم در خرید و شناسایی الماس عبارتند از :

1- رنگ : الماس به رنگ های آبی ، زرد ، قرمز ، صورتی ، قهوه ای ، سیاه و بی رنگ یافت می شود که البته خود الماس بی رنگ نیز در نه طیف رنگ سفید درجه بندی می شود که از سفید شفاف شروع شده و به ته مایه های زرد نزدیک می شود. این طبقه بندی در رنگ الماس توسط موسسه (( GIA )) که معتبرترین موسسه گوهرشناسی در دنیاست معرفی شده است بر این اساس رنگ سفید الماس از هر حرف (( D )) شروع و تا (( z )) نامرغوب ترین آن است .

2- پاکی : این مفهوم به میزان تمیزی و خالص بودن سنگ بر می گردد که اکثر نگین ها دارای ناخالصی هستند و بیش تر این ناخالصی ها کربن سیاه است این ناخالصی ها و کربن ها را می توان توسط سوزاندن با پرتوهای لیزر از بین برد. درجه بندی پاکی الماس نیز به نه رده تقسیم می شود.

3- تراش : برای بازتاب و انتشار بهتر نور و زیباترشدن الماس باید نور را از بالا به سطح آن تابانده شود نه از پشت سنگ .

4- وزن: این عامل در قیمت گذاری بسیار موثر است و طبق قانون (( تاورنیه )) اگر دو سنگ از نظر پاکی تراش و رنگ یکسان بوده و از یک جنس باشند قیمت سنگ بزرگ تر به توان دو حساب می شود نه این که دو برابر شود یعنی دو تکه از الماس که از هر جهت مانند هم هستند ولکن یکی از آن ها 3 قیراط و دیگری 1 قیراط باشد , الماس 3 قیراطی 9 برابر الماس یک قیراطی قیمت دارد.

تذکر : علاوه بر الماس این چهار فاکتور غالبا در سایرسنگ های قیمتی دیگر نظیر یاقوت زمرد و ........  صدق می کند.

به دلیل اهمیت فوق العاده الماس سنگ های طبیعی و مصنوعی مشابه بسیاری به جای آن عرضه می شود مهم ترین سنگ طبیعی که بسیاری شبیه الماس است سنگ زیرکن می باشد , این سنگ به خلاف الماس دارای شکست دوگانه نوری است و در مقایسه با الماس هم سایز خود سنگین تر است و هنگامی که روی پایه های جواهر نصب می شود باعث به وجود آمدن وزن کاذب آن می شود . زیرکن اکثرا به وسیله دستگاه سنجش خاصیت هدایت گرمایی تشخیص داده می شود که این برای افراد مستلزم هزینه گزاف است لذا راه ساده آن این است که سنگ را بین دو لب در دهان نگه داشته و با نوک زبان آن را حس کنید الماس به مراتب سردتر از سنگ های آزمایشگاهی است البته راه دیگر نیز آن است که روی سطح الماس بدمید اگر بخار حاصل از تنفس زودتر جمع شد و از بین رفت سنگ الماس می باشد.

از سنگ های طبیعی دیگر شبیه الماس اسفالریت است که اگر چه ضریب شکست نور آن از هر جواهر دیگری به الماس نزدیک تر است اما سست و شکننده می باشد همچنین مهم ترین سنگ مصنوعی آزمایشگاهی که بسیار شبیه الماس است سنگ مویزنایت می باشد این سنگ بر خلاف الماس دارای شکست دوگانه نوری است و از درجه سختی بالایی در مقایسه با یاقوت برخوردار است البته رنگ آن در جدول رنگ الماس بهتر از G نبوده اما رنگ زرد کم رنگ آن خیلی شبیه الماس زرد است ,  گفتنی است الماس های مصنوعی اغلب رنگ زرد و تیره و مایل به قهوه ای دارند . یکی دیگر از راه های شناخت الماس واقعی آن است که نگین را از سطح تاج روی نوشته کاغذی قرار دهیم در این حالت اگر الماس واقعی باشد نباید نوشته ها از سطح پاویلیون ( پایه نگین ) دیده شود. بزرگترین و ترین و معروف ترین الماس های جهان عبارت اند از :

  • الماس کولینان با وزن 530/20 قیراط که در برج لندن نگهداری می شودو به آن ستاره آفریقا نیز گفته می شود.
  • الماس دریای نور با وزنی حدود 182 قیراط که در خزانه بانک مرکزی ایران نگهداری می شود.
  • الماس تیفانی با 128/51 قیراط که در نیویورک می باشد.

امروزه آفریقای جنوبی در زمینه تولید و تجارت الماس در دنیای بی رغیب است البته کشورهای استرالیا , برزیل ، آمریکا ، روسیه ، سریلانکا و هندوستان نیز از دیگر استخراج کنندگان الماس هستند.

خواص و فواید :

الماس به تقویت مثانه و کلیه ها کمک می کند و از به وجود آمدن سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می نماید الماس برای از بین بردن بیماری "عسرالبول " ( بند آمدن ادرار) مفید است لذا پیشنهاد می کندد که آن را بر روی چاکرای خاجی ( شکم ) قرار دهند. گذاشتن الماس بر روی شکم سبب رفع بعضی از ناراحتی ها و مشکلات دستگاه گوارشی و مسمومیت ها و تقویت معده و روده ها می شود همراه داشتن الماس برای زن حامله که زایمانش نزدیک است مفید بوده و وضع حمل او را آسان می کند. استفاده از الماس به ویژه گذاشتن آن بر روی چاکرای پیشانی و چاکرای تاج برای تقویت اعصاب و درمان بیماری صرع و رعشه بسیار مفید است و به مغز نیرو و انرژی می دهد قوه حافظه و استعداد را تقویت می کند اندیشه و ذهنیات را پاک می کند و نیروهای منفی واندیشه های فاسد را دور می نماید.

جواهری فاخر :
دارای مجوز رسمی از اتحادیه طلا و نقره مشهد
دومین دارنده نشان استاندارد طلا و نقره در کل خراسان

نظرات کاربران

نظر بدهید