اوپال و خواص آن ( Opal )

اوپال و خواص آن ( Opal )

اوپال :

سختی : 5/5-6    وزن مخصوص : 1/9- 2/3    شکست نور : 1/37– 1/47

واژه اوپال از کلمه هندی به معنای (( سنک قیمتی )) گرفته شده و در رنگ های مختلفی چون سفید(شیری) سیاه تا قهوه ای ، آبی ، سبز ، نارنجی و قرمز یافت می شود.

اوپال به سه گروه اصلی تقسیم می شود:

 1- اوپال های قیمتی و گران بها : در این گروه از اوپال ها پدیده زیبای ((اپالسنس)) وجود دارد یعنی در هنگام برخورد نور به آن ها رنگ های متعددی را در طیف نوری پدید می آورد که از زوایای مختلف به رنگ های گوناگون دیده شده و درخشش رنگین کمانی از خود نشان می دهد این گروه از اوپال ها خود در سه طیف رنگی یافت می شود.

 اوپال های سفید و شیری؛ که سنگی نیمه شفاف با پدیده زیبای اپالسنس یعنی بازی رنگ ها در زمینه سفید می باشد که فراوان ترین نوع اوپال نیز هست.

اوپال سیاه ؛ اوپال هایی که پدیده بازی رنگ های بسیار سرزنده و جذابی دارند و رنگ بدنه آن ها سیاه تا قهوه ای تیره است .

اوپال های پاک و بی رنگ ؛ فاقد رنگ زمینه خاصی بوده و بازی رنگین کمانی خوبی دارد.

2- اوپال آتشین : این نوع از اوپال های به رنگ های زرد و قرمز آتشی بوده و معمولا پدیده بازی رنگ ها در آن وجود ندارد.

3- اوپال معمولی : نوعی مات بدون پدیده اپالسنس بوده و به رنگ های مختلف اوپال وجود دارد و غالبا کاربردی ندارد.

آب همواره در اوپال به خصوص اوپال های گران بها وجود دارد ولکن مقدارش متغیر است که با گذشت زمان با تبخیر وخروج آب  از کانی اوپال باعث ترک خوردگی و تضعیف پدیده هفت رنگی در آن می گردد که با اشباع این سنگ از آب یا روغن از  بروز ترک خوردگی و تضعیف این پدیده می توان جلوگیری کرد لذا بهتر است برای حفظ زیبایی اوپال آن را در پنبه ای مرطوب نگه داری کرده و یا زیاد در آب قرار داده شود و از حرارت دادن آن حتی به مقدار کم و قرار دادن آن در مقابل خورشید و تماس آن با مواد شیمیایی مانند لوازم آرایشی پرهیز شود همچنین به دلیل خاصیت جذب پذیری اوپال توصیه می شود هنگام کار روزانه آن را استفاده نشود ,  چون ممکن است با مایعاتی که برای آن مضر است تماس پیدا کرده و آسیب ببیند.

باید گفت به دلیل آن که اوپال تا حدودی نرم و شکننده است و زود روی آن خط افتاده و یا لب پر می شود از این گوهر بیش تر در ساخت گردن بند و سنجاق سینه استفاده می شود تا نگین انگشتری .

از دیگر ویژگی های اوپال ساختار ژله ای مانند آن است که سخت و متمرکز شده و در محلول بسیار گرم و قلیایی حل می شود.

روش ترکیب سازی سنگ اوپال به خصوص با سنگ کوارتز و دولایه یا سه لایه کردن آن برای بهسازی اوپال شایع است ,  وهنگامی که روی پایه قرار می گیرد تشخیص آن مشکل است . همچنین کمپانی معروف جیلسون در آمریکا این گوهر را به صورت مصنوعی با استفاده از ترکیبات پلاستیک و شیشه به گونه ای تولید کرده که حتی افراد خبره را دچار شک و اشتباه می کند لذا برای تهیه این سنگ باید به افراد معتبر مراجعه کرد.

در حال حاضر بهترین نوع اوپال ها از معادن استرالیا استخراج می شود و کشورهای آمریکا ، مکزیک ، چک ، بزریل و آفریقای جنوبی در رتبه بعد قرار دارند.

خواص و فواید اوپال :

اوپال انرژی های درونی بدن را تقویت می کند و در تقویت دستگاه گوارش به ویژه کمک به معده در هضم غذا موثر است . همچنین به خون سازی بدن کمک می کند و گردش خون را تنظیم می نماید. و برای درمان سرطان خون نیز مفید است اوپال نیروهای منفی شخص را به خود جذب می کند , نگرانی و افسردگی را تسکین می دهد و از سستی وبی حالی باز می دارد . اوپال در میان رومیان نماد عشق و امید و آورنده خوش شانسی و ثروت محسوب می شده است.

نظرات کاربران

نظر بدهید