بریل و خواص آن ( Beryl )

بریل و خواص آن ( Beryl )

بریل (Beryl )

سختی : 7/5 – 8       وزن مخصوص : 2/6 – 2/9      شکست نور : 1/56 – 1/59

بریل کانی گران بهایی است که دارای رنگ های متعدد می باشد . به دلیل اهمیت هر یک از رنگ های بریل و خواص فوق العاده هریک نام به خصوصی به آن ها داده شده است بریل های زرد رنگ را " هلیودور " صورتی رنگ آن را "مورگانیت " و نوع خالص و بی رنگ بریل را " گوشنیت "  نامیده اند که گاه به جای بدل الماس به کار میرود . در حقیت سنگ مشهور زمرد نوع سبز رنگ بریل و سنگ آکوامارین نیز نوع آبی رنگ آن می باشد. عمده منابع استخراج بریل ها کشورهای آمریکا ، استرالیا ؛ ایتالیا ، برزیل ، روسیه ، تاجیکستان ، افغانستان , پاکستان می باشند.

خواص و فواید بریل صورتی یا مورگانیت :

انواع رنگ های صورتی , گلی و هلویی کانی بریل را مورگانیت می نامند . که پدیده دو رنگی نشان می دهد یکی ته رنگ و یکی بی رنگ. گاهی سنگ های زرد یا نارنجی کم رنگ بریل را با حرارت دادن به صورتی پاک تبدیل می کنند. این سنگ نیز مانند دیگر انواع خانواده بریل سنگ قدرتمندی است . مورگانیت حنجره ,  تیروئید ,  سیستم عصبی و مجموعه بافت های عضلانی را تقویت می کند این سنگ زیبا نشاط آور بوده و قوای جنسی را نیز تقویت می کند. .

خواص و فواید بریل زرد یا هلیودور :

این نوع بریل به  رنگ زرد لیمویی , سبز مایل به زرد یا زرد طلایی است و به آن زمرد طلایی یا بریل طلایی نیز می گویند . هلیودور از لغتی یونانی مشتق شده و به معنای هدیه خورشید است. هلیوردور باعث از بین رفتن سموم از جریان خون و تقویت قلب است استفاده از این سنگ در زمینه های روحی و روانی مفید بوده و قدرت خاصی در هماهنگ کردن ذهن خود آگاه و نا خود آگاه و فعال شدن درک آدمی دارد.

خواص و فواید بریل سرخ :

معمولا بریل های سرخ با حرارت ,  پرتو افکنی و روغن زدن ترمیم و از نظر زیبایی و کیفیت احیاء می شوند . بریل های سرخ را زمرد قرمز هم می نامند. بریل سرخ موجب رفع خستگی و نشاط آور است وجهت درمان تهوع و ناراحتی معده توصیه می شود همچنین از آن به عنوان سنبل عشق و وفاداری نام برده می شود.

نظرات کاربران

نظر بدهید