توپاز و خواص آن ( Topaze )

توپاز و خواص آن ( Topaze )

توپاز (ToPaze )

سختی : 8       وزن مخصوص : 3/4 – 3/6      شکست نور : 1/6 – 1/63

توپاز به رنگ های زرد طلایی ,  صورتی ,  آبی و بی رنگ ( شبیه الماس )  و جود دارد . توپاز صورتی طبیعی کمیاب است و اکثر آن چه در بازار است نوع زرد آن بوده که با حرارت تغییر رنگ یافته است , همچنین سنگ های آمتیست ارغوانی رنگ را با حرارت زیاد به رنگ زرد در آورده و آن ها را به غلط توپاز طلایی می نامند . لذا توپازهای زرد طبیعی را توپاز گران بها می خوانند.

توپاز آبی طبیعی نیز کمیاب است و رنگ  آبی سنگ های توپاز موجود در بازار غالبا بر اثر تاباندن پرتو ایکس و دیگر اشعه ها و همچنین حرارت دادن توپازهای بی رنگ به وجود می آید . گاهی توپاز های آبی نیز بدون چشم مسلح با آکوامارین اشتباه می شوند وجه تمایز آن ها در تفاوت بین سختی و نیز حفره های اشک مانند در توپاز می باشد  , همچنین از نشانه های توپاز  آن است که پودر آن با محلول نیرات کبالت به رنگ آبی در می آید  . بلور توپاز به دلیل رخ کامل به سختی تراش داده می شود زیرا احتمال تورق آن وجود دارد و جلا دادن نگین های تراش داده شده وسوار کردن آن ها مهارت زیادی لازم است . در استفاده و نگهداری از توپاز باید دقت و مواظبت کرد زیرا در برخورد با اجسام نوک تیز زود خراشیده می شود همچنین نباید در کنار بخاری و یا در معرض حرارت قرار داد و از شستشوی آن با مواد پاک کننده و بخصوص تماس با اسیدسولفوریک پرهیز کرد.

کشورهای روسیه , آلمان ,  ژاپن ، مکزیک ، برزیل ، آمریکا ، استرالیا ، پاکستان و ایران از تولید کنندگان عمده آن می باشند.

خواص و فواید توپاز طلایی 

توپازد طلایی با چاکرای خورشیدی ارتباط دارد و مصریان باستان نیز آن را با خدای خورشید در ارتباط می د انسته اند . بومیان آفریقا نیز از آن در مراسم دینی خود استفاده می کرده اندو به وسیله آن با دنیای ارواح ارتباط بر قرار می کرده اند این سنگ انرژی حیاتی بدن را افزایش می دهد و سازمان بدن را تنظیم و فعال می کند .

استفاده از توپاز طلایی و قرار دادن آن بر روی چاکرای خورشیدی برای رفع بیماری های کبدی و پوستی بسیار موثر است و علاوه بر تقویت غدد فوق کلیه و تنظیم آن برای تسکین دردهای ناحیه پشت و ستون فقرات فایده دارد این سنگ متابولیسم بدن را در حال تعادل قرار می دهد. و برای درمان افراد خیلی چاق و یا لاغر کاربرد دارد همچنین توپاز طلایی سبب خلاقیت و خود باوری شادابی روح و بهتر شدن خلق و خو می شود و برای درمان افسردگی و بی خوابی نیز موثر است.

خواص و فواید توپاز آبی

این سنگ آرام بخش و الهام بخش  است و فواید خوبی برای هنرمندان خلاق دارد گذاشتن توپاز آبی بر روی چاکرای گلو سبب تقویت صدا و رفع گرفتگی آن و التهابات گلو می شود. استفاده از آن به ویژه گذاشتن آن بر روی چاکرای سر غده هیپوفیز و اعصاب را تقویت می کند و به سردردهای که منشا عصبی و استرسی دارند ( نظیر میگرن ) کمک فراوانی می کند.

نظرات کاربران

نظر بدهید