فواید انگشتر فیروزه در احادیث

فواید انگشتر فیروزه در احادیث

فواید سنگ فیروزه در احادیث :

معدن فیروزه نیشابور و در دامنه جنوبی کوه بینالود و واقع در 53 کیلومتری شمال غربی شهر نیشابور در جاده قدیم سبزوار و در روستایی به نام معدن قرار دارد. به گفته رئیس اداره صنایع و معادن نیشابور ذخیره قطعی معدن فیروزه نیشابور 8 هزار و 671 تن بر آورده شده است که سالانه  15 تن از آن استخراج می شود. شواهد تاریخی نشان می دهد قدیمی ترین سنگ فیروزه جهان که به دست انسان تراشیده شده است از عمق 3/5 متری زمین در20 کیلومتری نیشابور کشف شد که بر روی کمربند اسکلت انسانی 5500 ساله قرار داشته است . البته غیر از نیشابور در مناطق دیگری از خراسان مانند قوچان وکاشمر نیز معادن فیروزه وجود دارد.

فیروزه که در معدن استخراج می شود دو قسم است که به اصطلاح محلی یکی را خاکی و دیگری را سنگی یل ریگی می گویند . نگین های فیروزه نیشابور را غالبا می توان به وسیله نقاط و رگه های سیاهی که در پشت نگین وجود دارد تشخیص داد . سنگ فیروزه ای که دارای رنگ بسیار روشن باشد ( چغاله ) و به سنگ فیروزه ای که دارای رنگ کاملا طبیعی فیروزه ای باشد ( طفول )  و به سنگ فیروزه ای که دارای لکه و روی آن رگه های سیاه رنگ زیادی باشد فیروزه شجری گویند . فیروزه خوب نباید نقاط سیاه و سفید داشته باشد اما در اغلب فیروزه ها لکه های سفیدی وجود دارد که اکثر مردم نمی توانند آن را ببینند و فقط اهل خبره قادر به تشخیص آن هستند .

فیروزه هنگامی که در رطوبت باشد جلای خاص خود را حفظ می کند و لذا بعضی از فروشندگان بی انصاف فیروزه هارا در داخل کوزه های پر از ماسه مرطوب می گذارند و بعد از چند مدت در معرض فروش می گذارند و مشتری با دیدن رنگ زیبایی که پیدا کرده آن را خریداری می کند اما متاسفانه بعد از چند روز آن جلا و  درخشندگی از بین می رود .

نام فیروزه با نام نیشایور همراه است  . هرچند فیروزه در غیر از ایران در بعضی از مکان های دنیا هم چون مصر ,  آمریکا و چین نیز یافت می شود اما به شهادت گوهرشناسان دور و نزدیک فیروزه نیشابور بر روی زمین مقام اول را دارد و  همواره زینت بخش گنجینه ای گران بهای ثروت مندان جهان و خزاین ممالک بوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

سنگ فیروزه بسیار عظمت دارد و در عظمت و فضیلت آن همین بس که امام رضا فرمودند : اولین کوه هایی که اقرار به ولایت حضرت علی کردند کوه های فیروزه  عقیق و یاقوت بوده است.

روزی مردی به خدمت امام کاظم رسید و در انگشت حضرت انگشتر فیروزه ای دید در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود حضرت از او پرسیدند : می دانی نام این انگشتر چیست ؟ وی در پاسخ گفت : فیروزه  , حضرت به او فرمود فیروزه نام آن در زبان فارسی است اما در زبان عربی آن ظفر پیروزی می گویند.

فواید انگشتر فیروزه

1- شادابی روح

2- تقویت چشم

3 – سعه صدر ( گشایش سینه )

4 – تقویت قلب

5-تسهیل امور

مفضل بن عمر می گوید : بر امام صادق وارد شدم در حالی که انگشتر فیروزه ای در دست داشتم امام صادق فرمودند : ای مفضل از برای فیروزه خواصی هست :

  1. نگاه به آن سبب نشاط و شادابی روح می شود.
  2. نگاه به آن چشم را قوی می کند
  3. دست کردن آن سعه صدر بخشید و تحمل در برابر مشکلات را زیاد می کند
  4. قلب را تقویت می کند و قوت می بخشد.
  5. حاجت را بر آورده می سازد و کارها را آسان می کند.

 6- دفع فقر :

امام صادق می فرماید : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند.

7 – یاری وکمک در امور :

امیر مومنان چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آن ها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کردند

8 – سبب بالا رفتن دعا و تسریع در اجابت آن

پیامبر اکرم می فرمایند که همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر همانا من حیا می کنم از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم .

نظرات کاربران

نظر بدهید