خواص یاقوت قرمز

خواص یاقوت قرمز

 یاقوت سرخ و خواص آن 

سختی : 9      وزن مخصوص : 4       شکست نور : 1/75

یاقوت کلمه ای عربی است و نام این سنگ در زبان فارسی یاکند می باشد .  یاقوت بعد از الماس سخت ترین سنگ است که هیچ سوهان به جز الماس بر آن کارگر نمی افتد . این سنگ زیبا و گران قیمت بر روی آتش دوام بسیار داشته ,  نسبت به نور و مواد شیمیایی مقاومت دارد و وزن مخصوص بالایی نسبت به سایر سنگ ها و جواهرات دارد . بلورهای یاقوت , کانی های مهمان فراوان در خود دارد که به صورت سوزنی و یا تجمعی از بلورهای سوزنی هستند . با کانی های مهمان یاقوت واقعی را از مصنوعی می توان شناخت . از دیگر راه های تشخیص یاقوت , گذراندن اشعه ماورا بنفش از یاقوت طبیعی است چرا که یاقوت طبیعی اشعه فرابنفش را از خود عبود می دهد ولی انواع مصنوعی آن چنین خاصیتی را ندارد , همچنین وجود حباب هوا و شکستگی های درونی نیز , راه دیگری برای تشخیص یاقوت  طبیعی از مصنوعی است . لازم به ذکر است که تقریبا تمامی یاقوت های سرخ و یاقوت های کبود با حرارت بهسازی شده و رنگ آن ها را جذاب تر می کنند . بهترین رنگ در یاقوت سرخ ,  قرمز خالص با سایه های آبی رنگ به شمار می رود که به خون کبوترتشبیه شده است .

در بازار انواع یاقوت های سرخ بدلی را می توان یافت اسامی تجاری متعددی درباره نگین های سرخ طبیعی رواج یافته که گم راه کننده اند مانند یاقوت سرخ " بالاس " که در حیقیت سنگ اسپینل ( لعل ) است و یا یاقوت سرخ " کیپ " که سنگ گارنت است و یا یاقوت سرخ سیبری که چیزی جز تورمالین قرمز نیست . هم چنین کانی های دیگری نیز وجود دارد که به علت تشابه در رنگ وخواص اپتیکی ممکن است در نظر اول با یاقوت سرخ اشباه شوند.

بزرگترین و مشهور ترین یاقوت های سرخ جهان عبارت است از :

  • یاقوت سرخ ادوارد با وزن 167 قیراط که در موزه لندن نگهداری می شود
  • یاقوت ستاره ریوز با وزن 139 قیراط که در موزه آمریکا نگهداری می شود.
  • یاقوت لانگ استار با وزن 100 قیراط که در موزه نیویورک نگهداری می شود.

مهم ترین و با کیفیت ترین معادن یاقوت در کشورهای برمه سریلانکا و تایلند وجود دارد و اما در کشورهای دیگری چون هند ، آفریقا جنوبی ، پاکستان ، افغانستان ، نروژ ، آمریکا ، روسیه و استرالیا نیز وجود دارد.
خواص و فواید یاقوت قرمز :

یاقوت قرمز برای درمان بیماری قلبی ومبتلایان به سرطان خون به کار رفته و عامل تصفیه و تنظیم فشارخون است . آویختن سنگ یاقوت بر گردن مانع لخته شدن خون در بدن گردیده و از سکته جلوگیری می کند.

یاقوت قرمزدر درمان ناتوانی جنسی و درمان ناباروری و دردهای قاعدگی نیز تاثیر می گذارد و علاوه بر آن به آسان شدن زایمان زنان نیز کمک می کند .

هم چنین اگر کسی یاقوت به همراه داشته باشد به بیماری های ویروسی و واگیردار به ویژه طاعون مبتلا نمی شود اگر آن را دائما با خود داشته باشد در چشم مردم با هیبت و شکوه جلوه گر می شود و کسب و درآمدش رونق می گیرد.

نظرات کاربران

نظر بدهید