خواص یاقوت کبود

خواص یاقوت کبود

خواص یاقوت کبود یا سفایر :

سختی : 9            وزن مخصوص : 4                  شکست نور : 1/76

یاقوت های سرخ و سفایرها از نظر فرمول شیمیایی شباهت زیادی به هم دارند و هردو از خانواده کورندوم هستند تفاوت رنگ در این دو به خاط کرم در یاقوت سرخ و وجود تیتانیوم در ترکیب سفایرها می باشد .

واژه مترادف یاقوت کبود سفیر است که به معنای آبی در زبان یونانی است با وجود آن که سفایر به رنگ های غیر قرمز از خانواده کورندوم اطلاق می شود اما سفایر آبی رنگ مشهورترین آن است و عنوان یاقوت کبود بر این رنگ آن اطلاق می شود و به سفایر زرد همان یاقوت زرد گفته می شود. یاقوت کبود از یاقوت سرخ بیش تر یافت می شود  . نوعی از یاقوت کبود وجود دارد که به علت پدیده آستریزم در آن یاقوت کبود ستاره ای یا یاقوت استار گفته می شود.

با گرفتن این جواهر یاقوت استار زیر نور به واسطه نظم خاصی که در بلورهای این کانی هست نور عبور داده شده زوایای مشخصی را تشکیل داده و در یک نقطه با هم تلاقی پیدا می کنند و شکل ستاره مانندی را نشان می دهند که به این پدیده آستیریزم گویند این پدیده را در زیر نور آفتاب بهتر می توان دید .

امروزه با پیشرفت علم و تکنیک ,  یاقوت های کبود مصنوعی مرغوب ,  به ویژه یاقوت استار مصنوعی با خواص ظاهری مشابه به یاقوت کبود طبیعی به طور فراوان تولید شده و در بازار به فروش می رسد هم چنین گاهی سنگ های اسپینل آبی ، تانزانیت ، تورمالین آبی و زیرکون آبی به فروش می رسد .

لعل زرد نیز بسیار شبیه به یاقوت زرد بوده که از طریق سنجش وزن مخصوص , جلا و تراوت  و گذاشتن در آتش می توان آن دو را از یکدیگر تمییز داد. بزرگترین و مشهورترین یاقوت کمبود ستاره ای تراش داده شده در دنیا عبارتند از :

  • یاقوت کبود ستاره هند با وزن 536 قیراط که در موزه نیویورک می باشد.
  • یاقوت کبود لوگان با وزن 423 قیراط که در جواهرات ملی آمریکا می باشد.
  • یاقوت کبود ستاره آسیا با وزن 330 قیراط که در موزه واشنگتن می باشد.

تولیدکنندگان عمده یاقوت کبود در دنیا کشورهای برمه ، هند ، تایلند ، استرالیا ، آمریکا ، برزیل ، کلمبیا و بعضی از دیگر از کشورهای آفریقایی می باشند.

خواص و فواید یاقوت کبود :

یاقوت کبود با چاکرای تاج و پیشانی در ارتباط است بسیاری پر انرژی است و نیروی پاک سازی و شفابخشی فوق العاده ای دارد.

یاقوت کبود اعصاب بدن را تقویت و آرام می کند و برای درمان بیماری های صرع ,  رعشه , سردردهای عصبی و میگرن مفید است و برای درمان سرگیجه و بی خوابی نیز کاربرد موثری دارد هم چنین سنگ مفیدی برای تسکین دردهای روماتیسمی و مفصلی دردهای جراحتی و نقرص به شمار می رود.

شستن پوست با آب یاقوت کبود و نیز مالش آن بر روی پوست برای رفع جوش های صورت و حساسیت های پوستی مفید است و برای درمان تیروئید بیماری های لوزه ها و تقویت تارهای صوتی نیز به کار میرود.

خواص و فواید یاقوت زرد :

استفاده از یاقوت زرد برای تنظیم متابولیسم بدن و تقویت دستگاه گوارش به ویژه روده ها مناسب است ,  بدن را از سموم پاک کرده و ناراحتی های کبد و کیسه صفرا را برطرف می سازد . هم چنین یاقوت زرد از خستگی های روحی می کاهد و بر نشاط روح می افزاید و برای کسانی که خواب های پریشان وکابوس میبینند مفید است.

نظرات کاربران

مبین احمدی چهارشنبه 9 آبان 1397

سلام. اگه یه سنگ یاقوت سرخ اصل به اندازه یه بند انگشت یا یه کم کوجکتر خواسته باشم قیمتش چقدر میشه. اصلا اصلش گیر میاد یا تقلبیه. واقعا میخوام ممنونم.

پاسخ مدیر به مبین احمدی چهارشنبه 9 آبان 1397

سلام , یاقوت قرمز قیمتش بر اساس قیراطه و هر چی اندازه اون بزرگتر میشه قیمتش هم تصاعدی بالا میره .

نظر بدهید